Wielka fala Dworzec kolejowy Hongdao , Qingdao (CN)
Stacja kolejowa Hongdao w Qingdao w Chinach ma na dachu morze: aluminiowa konstrukcja ma kształt gigantycznych fal. Imponujące pokrycie dachowe jest odwadniane technologią Geberit.
Zderzają się dwie gigantyczne fale, obie wznoszące się ponad 60 metrów w niebo. Obok nich huczą inne mniejsze fale. Stojąc przed nowym dworcem kolejowym Hongdao, wyobrażamy sobie, że jesteśmy pośród burzliwej, naturalnej scenerii. Wymiary tej niezwykłej konstrukcji są więcej niż imponujące: dach składa się z 38 000 zakrzywionych paneli aluminiowych, jego powierzchnia odpowiada wielkością jedenastu boisk piłkarskich.
Geberit przeciwstawia się falom
W dachu falistym zastosowano również technologię Geberit. System odwadniający Geberit Pluvia został zainstalowany na efektownej konstrukcji dachu. Około 200 wpustów dachowych i ponad 10 kilometrów rur PE zapewnia skuteczne i bezpieczne odwodnienie dachu nawet w przypadku silnej burzy.
Celowo wybrano aluzję dachu do burzowej fali: stacja znajduje się zaledwie dwa kilometry od brzegu morza, w mieście Qingdao we wschodnich Chinach. W ciągu ostatnich 100 lat dawna wioska rybacka przekształciła się w dobrze prosperujące centrum handlowe i finansowe z populacją około sześciu milionów.
Skrzyżowanie z widokiem
Nowy dworzec składa się z czterech kondygnacji naziemnych i hali poczekalni o powierzchni 50 000 m². Hongdao to szczególnie przyjemne miejsce do oczekiwania: jest to jedyna stacja szybkiej kolei w Chinach z widokiem na morze. Po południowej stronie dworca znajduje się platforma widokowa, z której pasażerowie mogą patrzeć na zatokę Jiaozhou.
Główny budynek został ukończony, trwają końcowe prace środowiskowe. Gdy tylko dworzec kolejowy zostanie otwarty, połączy Qingdao z chińską szybką siecią. Pociągi będą wtedy toczyć się po torach z prędkością do 300 km/h. W przyszłości podróż z Qingdao do Pekinu lub Szanghaju zajmie mniej niż trzy godziny. Krótkie czasy przejazdu sprawiają, że podróż pociągiem jest atrakcyjna. W związku z tym Hongdao ma stać się węzłem kolejowym: do 2030 r. planiści spodziewają się, że roczna liczba pasażerów przekroczy 20 milionów.